Jak zatrzymać dłużej odbiorców na swojej stronie www? Kinografika – czyli kilka słów o tym dlaczego zdecydowaliśmy się na zastosowanie jej w swoich projektach.

kinografia cinemagraph strona www

Zbyt duży współczynnik odrzuceń na stronie www?

Pewnie nie raz zastanawialiście się, co zrobić aby Wasza strona internetowa wzbudzała większe zainteresowanie, zatrzymywała potencjalnego klienta na dłużej. Pewnie też próbowaliście już różnych trików by współczynnik odrzuceń był jak najmniejszy. Zaledwie kilka sekund wystarczy by zachęcić lub zniechęcić użytkownika do skorzystania z Waszej oferty.

Co zrobić by Wasza strona internetowa przykuła uwagę, pozostała zapamiętana, wyróżniała się spośród tłumu podobnych grafik? Założę się, że eksperymentowaliście już ze zdjęciami, zatrudnialiście profesjonalistów. Być może sami podejmowaliście wiele prób i robiliście setki ujęć aby fotografia najlepiej oddawała to, co chcieliście przekazać, zatrzymać, uzyskać. Mimo tego jednak efekt i tak był marny lub nie do końca zgodny z tym, co zaplanowaliście. Zobaczcie co daje kinografika.

kinografika cinemagraph epa software

Nowoczesna metoda sprzyjająca zatrzymaniu potencjalnych klientów na stronie.

Kinografika (z ang. cinemagrahp) to nowoczesna technika tworzenia zdjęć, którą zapoczątkował Kevin Burg i Jamie Beck. Uzyskuje się ją poprzez stworzenie serii zdjęć lub filmu, z którego wybieramy najlepsze ujęcie, następnie podczas obróbki graficznej zaznaczamy obszar, element jaki pozostanie w ruchu. Ruch musi być ciągły, zataczać pętlę w przeciwieństwie do reszty obrazu oraz najlepiej, jeśli będzie to niewielki element. Osobiście uważam, że powinien być także subtelny, aby nasza praca nie została pomylona z typową animacją czy filmem.

kinografika cinemagraph epa software

Skąd czerpać wiedzę na temat sposobów tworzenia kinografii?

W internecie znajdziecie mnóstwo porad, tutoriali jak stworzyć własną kinografikę. Jest wiele sposobów na wykonanie jej np. w photoshopie czy gimpie, są też gotowe programy dedykowane tymże efektom. Wystarczy trochę poszukać, by wybrać najwłaściwsze rozwiązanie dla siebie. Zapisywane są przeważnie w formacie GIF i mimo, iż niektórzy nazywają kinografikę animacją, ja nie użyłabym jednak tego określenia. Uważam, że takie odniesienie okalecza tę technikę tworzenia specyficznej fotografii i ujmuje jej sensu.

kinografika cinemagraph epa software

Dlaczego warto skorzystać z tej metody tworzenia fotografii?

Inaczej: Dlaczego zdecydowaliśmy się wykorzystać kinografikę w swojej pracy? Ponieważ jej ogromną zaletą jest to, że potrafi szokować, zadziwiać, przerażać, wzruszać w oryginalny i wyjątkowy sposób. Zwykła fotografia zaczyna przeradzać się w coś niezwykłego. Wystarczy ciekawy pomysł, dobry film, trochę pracy, intuicja, kreatywność i może odrobina szaleństwa aby powstało coś, co zatrzyma odbiorców na dłuższą chwilę, zaciekawi. Zamieszczając takie zdjęcie na swojej stronie www to Ty decydujesz w jakim formacie się wyświetli. Na portalach społecznościowy niestety nie da się ukryć, że jest to co najmniej gif. Przeważnie pojawia się przycisk „play” i pasek postępu (zwłaszcza w wersji mobilnej stron), co zdecydowanie zaburza cały efekt. Sprawia, że użytkownik jest przygotowany na coś więcej, wie, że coś się jeszcze wydarzy i nic go już nie zaskoczy. Podejrzewam, że twórcy portali społecznościowych nie przewidzieli rozwiązania dla tej dziedziny sztuki (o ile można tak powiedzieć o kinografii).

kinografika cinemagraph epa software

Podsumowanie

Minus największy? Nie ma możliwości przeniesienia zdjęcia wykonanego tą techniką na inną tradycyjną płaszczyznę typu plakat, fototapeta, baner. Wróć! Zawsze można przenieść ale kinografika nie będzie wtedy kinografiką tylko zwykłym zdjęciem. Jedyną możliwość pozostawiają nam wszelkiego rodzaju odbiorniki typu tv, tablety, smartfony itp.

Zachęcam Was do wypróbowania tej metody na swoich stronach w celu zmniejszenia współczynnika odrzuceń oraz do komentowania efektów. Śledźcie nas na Facebooku! Wkrótce opublikujemy post, w którym znajdziecie przykłady zastosowania kinografiki  na produktach wykorzystywanych w życiu codziennym (być może na produktach znajdujących się w Waszej ofercie)

Pozdrawiam

E.I.